Bij bywynen verkopen we alleen maar Europese wijn. En we zijn daar ook behoorlijk principieel over. Dat heeft zo zijn redenen en die lichten we graag even toe. Want het is niet dat we Zuid-Afrika, Australië, Zuid-Amerika of de Verenigde Staten stom vinden, maar we vinden lokaal kopen gewoon tof. En we vinden dat meer mensen dat zouden moeten vinden.
Toen wij bywynen startten hebben we ons bedrijf gebaseerd op 4 principes. Hoge consumenten ratings (minimaal 4* op Vivino), wijn van kleine wijnmakers, Europa's beroemdste wijngebieden, betaalbare wijnen. Europa's beroemdste wijngebieden inderdaad, waar er buiten Europa ook meer dan genoeg beroemde wijngebieden zijn. Dit doen we om 3 reden, namelijk: Europa=tof, lokaal ondernemerschap en praktisch. Die lichten we je graag even toe!
Europa=tof
Vrij persoonlijk natuurlijk, maar Europa is gewoon tof. Noem het chauvinisme, maar wij kennen geen continent ter wereld met zo'n enorme diversiteit op zo'n klein stukje aardoppervlak. Europa vinden wij qua cultuur, historie, culinaire traditie en diversiteit uniek. Unieker dan elk ander stukje wereld dat wij tot dusver hebben mogen zien. Die werelddelen hebben namelijk geen Mozart, geen Goethe, geen Rembrandt, geen Sartre, geen Alain Ducasse, geen Socrates, geen Puligny Montrachet, geen Amsterdam, geen Canard a la Presse, geen Immanuel Kant, geen Barcelona, geen Julius Caesar, geen Wenen, geen Duomo en geen Hospices de Beaune. Dat is bijzonder kortzichtig inderdaad, maar wel waar. En die cultuur/traditie kost geld (een Meursault is duurder dan een Zuid-Afrikaanse Chardonnay), maar het is wel iets dat we moeten koesteren. Wij zijn zelf immers Europeanen.
In Nederland zijn wij na het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU toch ook wel Europees Kampioen "zeiken op Europa". En ergens zit er wel een kern van waarheid in. Ik bedoel, pak even de Europese spoorwegen, hoe kan het bestaan dat de EU al decennia bestaat en het nog altijd zo brak geregeld is? En dan moeten we het nog hebben over de opzet van de Euro, of het Europees landbouwbeleid. Echt, what-the-f Frans Timmermans (sorry, die popt dan op in m'n hoofd, omdat de enige Eurocommissaris is waarvan ik zeker weet dat 'ie Nederlands kan lezen).
Maar mede dankzij onze webshop, voelen wij ons primair toch wel echt Europeanen. Zo heel veel verschilt een Franse of Italiaanse wijnboer niet van een Nederlandse ondernemer. En hoe tof dat we 80 jaar geleden nog tegenover elkaar in de loopgraven lagen en we nu een bedrijf kunnen bouwen in een gemeenschappelijke markt? Europa is gewoon tof en heeft de toekomst, mits we er duurzaam mee omgaan.
Lokaal ondernemerschap
Europese wijn is gemiddeld genomen gewoon iets duurder. Dat heeft met van alles te maken, maar vooral met reputatie. Zeker uit de gebieden waarvandaan wij onze wijn halen, dat zijn doorgaans toch de beroemdere wijnregio's van Europa. Dat kost wat, hoewel een Napa Valley wijn ook niet per se bij Lidl ligt. Om te kunnen blijven maken wat men maakt in (zeg even) Chateauneuf du Pape, is het wel prettig als de wijnen ook afzet vinden onder mede-Europeanen. Dus dat we onze eigen unieke/duurdere/beroemdere wijngebieden stimuleren en waarderen, waar lokale ondernemers het soms best moeilijk hebben onder druk van het grote commerciële geweld. Niet voor elke Chateauf du Pape producent is het een vetpot, maar wij vinden het wel heel belangrijk dat er kleine familiebedrijven zijn die Chateauneuf du Pape maken. En niet dat E. Guigal de markt domineert door het opkopen van druiven ten behoeve van de Albert Heijn of de Chinese markt. Misschien ook weer snobistisch en chauvinistisch, maar kleine familiebedrijven zijn belangrijk. Voor tradities, voor lokale werkgelegenheid en voor sociale cohesie.
Ook hebben wij de indruk dat de kleinere wijnmakers waar wij mee samenwerken doorgaans duurzamer werken, het land dat zij bewerken zit vaak al eeuwen in de familie en daar moet men goed voor zorgen. Veel van hen werken daarom biologisch of zijn op weg naar een volledig biologisch productieproces. Wetenschappenlijk onderzoek op macroschaal lijkt er echter op te duiden dat grotere wijnmakers meer aandacht hebben voor duurzaamheid. Dat hebben we nog niet helemaal kunnen staven. Wat in elk geval wel waar is dat Europese regelgeving voor wijn, zeker in de "Oude Wereld" (Frankrijk en Italië met name) veel strenger is dan in landen buiten Europa. Enerzijds resulteert dat erin dat een Chileense wijn in de supermarkt veel goedkoper kan zijn dan een Franse, anderzijds zorgt dat ervoor dat er meer aandacht is voor duruzame groei en traditie. Binnen de regels van een Franse AOC bijvoorbeeld.
Praktisch
En dan als laatste, vrij simpel eigenlijk. Binnen Europa stap je zo in de auto richting een wijnboer. Vliegen kan natuurlijk ook, maar iedereen is relatief dichtbij. En dat is prettig als start-up. Maar ook als niet-start-up. Want je hoopt een relatie op te bouwen met je producenten, van elkaar te leren, aan elkaars bedrijf bij te dragen. En dat is net even wat makkelijker als dat op berijdbare afstand is. Simple as that.