icon-account icon-glass

Over Ons


De mannen en de principes van bywynen

Luuk Wijnhold en Job Lameris zijn de mannen achter bywynen. Samen gaan Luuk en Job al zeker een jaar of 8 naar wijngebieden. 
Na meer dan honderd wijnboeren bezocht te hebben, leerden Luuk en Job de invloed van druivensoort, klimaat, terroir, ligging en ambacht op een goede wijn. Behalve veel lezen over wijn, staat ook een officieel diploma (WSET3) in 2021 op het programma. Behalve dat wij graag wijn drinken en er veel over hebben geleerd, snappen wij nu ook de verhalen van wijnboeren (iets) beter en kunnen wij op z’n minst herkennen wat een goede/bijzondere wijn is en wat niet.

Tijdens de wijnreizen leerden wij namelijk een aantal principes, die wij op basis van data of ervaringen kunnen onderbouwen:

  1. Wijn die goed beoordeeld wordt op Vivino is meestal ook heel goed. Er is natuurlijk altijd iets als eigen smaak en het is soms wat  arbitrair, maat het is in onze ogen een hele goede indicator of een wijn goed of lekker zal zijn.
  2. Wereldberoemde wijngebieden zijn wereldberoemd om een reden; daar gebeurt iets bijzonders dat je elders zelden tegenkomt.
  3. Kleine, onafhankelijke wijnmakers zijn meestal gepassioneerde ondernemers, met een mooi verhaal. Veel leuker om van te kopen en al helemaal als je weet hoe de gemiddelde supermarktwijn wordt "geblend".
  4. Als je goed zoekt binnen een wereldberoemd gebied, hoeft wereldberoemde wijn niet per se honderden euro's per fles te kosten. Nee, ook niet die Puligny Montrachet Premier Cru. 

En zie hier, de principes van bywynen waren daar. De naam was ook niet lastig, het nuttigen van de ingekochte wijn werd in de volksmond altijd al "het met elkaar bijwijnen" genoemd. Om te zorgen dat onze wijnmakers onze naam ook kunnen uitspreken, werd het "bywynen". 

De reizen van Luuk en Job

De reizen begonnen jaren geleden in de Bourgogne en voerden ons in verschillende samenstellingen vervolgens langs tal van beroemde streken in Europa als Sancerre, Toscane, Piemonte, Elzas, Bourgogne, Bordeaux, Moezel, Champagne en ga zo maar door. Iedere reis op zoek naar de beste wijnboeren en hun persoonlijke verhaal, met wijnen die uitstekend beoordeeld worden en uniek zijn in hun soort.


Zo'n reis wordt dus gekenmerkt door constante hoogtepuntjes, wanneer de mannen weer terugkwamen met een kofferbak vol sensationele wijnen om mee bij te wijnen. Om cadeau te doen tijdens bijzondere gelegenheden, om te drinken met vrienden of collega’s. Om zo dus zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met deze wijn en het betere bijwijnen.

Maar wanneer de voorraad dan weer op was waren er ook momenten van teleurstelling. Want waarom moeten zulke wijnen in Nederland direct de hoofdprijs kosten? En wanneer je het assortiment van de dichtstbijzijnde slijter of supermarkt wel kent is een alternatief niet echt voor handen. Om telkens een klein fortuin uit te geven is toch zonde, terwijl die mainstream topper die je ontdekt had op termijn echt gaat vervelen.

Tijdens de Coronacrisis bereikte het plan voor bywynen een summum. Door de reisbeperkingen die werden opgelegd, moesten Luuk en Job een voorgenomen trip naar Sancerre cancellen. Om een algehele drooglegging te voorkomen, besloten ze Sancerre dan maar naar hen toe te laten komen. Er werden bestellingen verzameld, er moest een bedrijf worden gecreëerd, accijns betaald en voila - bywynen was een feit.

Ons doel is nu dan ook om alle absolute toppers van tientallen wijnreizen samen te brengen op 1 platform, volgens de vier principes van bywynen. 

Deze reis kent vele tussenstops, waarbij de mannen per stop een nieuw gebied zullen introduceren en je kennis laten maken met wat ze daar ontdekt hebben. Door je in te schrijven voor de nieuwsbrief, of via onze social media kanalen, blijf je op hoogte wanneer de reis verder gaat, wat de volgende stop is en tot wanneer je uit deze streek kunt bestellen.

Hiermee bezorgt bywynen topkwaliteit wijn voor een toegankelijke prijs, om eenvoudig beter te kunnen bijwijnen. Tegelijkertijd maken we een hoop (ook door de Corona-crisis getroffen) kleine wijnmakers blij, die een direct kanaal krijgen richting de Nederlandse consument. Hiermee bezorgen Luuk en Job uiteindelijk niet alleen kwaliteit, maar ook een stukje geluk, voor jou, je partner en vrienden en voor onze wijnboeren.  

Onze principes en de rol van Vivino bij ons assortiment

Bewust kiezen wij ervoor om ons assortiment samen te stellen aan de hand van onze principes. Een belangrijk principe is de Vivino-score. 
Vivino is voor ons een democratisering van smaak. Net als met veel andere internet-reviews, maakt het transparant hoe de gemiddelde consument denkt over "iets", in dit geval dus wijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat elke consument die wijn lekker gaat vinden en dat wil ook niet zeggen dat kenners of gediplomeerde sommeliers het er unaniem over eens zijn dat dit een "goede" wijn is.

Dat vinden wijzelf ook niet zo heel erg relevant. Wij willen wijn verkopen waarvan de kans het grootst is dat een koper het gewoon heel lekker gaat vinden. Die kans vinden wij bij een hoog beoordeelde wijn het grootst. Het is daarom dat we ervoor kiezen consumentenreviews op een extern platform (in dit geval Vivino) als basis te nemen voor ons assortiment.

Omdat we geen legacy hebben in de wijnindustrie, zijn wij simpelweg vanuit onze principes een assortiment gaan samenstellen. Direct geïmporteerd van kleine familiebedrijven in Europa, omdat we dat zelf gaaf vinden. Ook denken wij dat we daarmee de keten wat verduurzamen; minder import uit verre landen, minder "blends" en marketing. Wel hogere kwaliteit, meer direct contact met kleine ondernemers uit andere Europese landen en veel informatie over een wijn. Uiteraard met alle logistieke uitdagingen van dien, daar werken we elke dag hard aan. Maar we hebben wel iets samengesteld waar we apetrots op zijn!

Heb je vragen over onze principes of de manier waarop we het aanpakken, schroom dan vooral niet contact met ons op te nemen!