Andrea Oberto (Piëmonte, Italië)
De vader van Andrea Oberto kocht als boer uit de Langhe in 1959 een boerderij in La Morra waar hij wijnen ging produceren. Andrea zelf zag een ander carrièrepad voor zich en besloot het ouderlijk huis te verlaten. Dit was echter niet voor lang. In 1978, op vrij jonge leeftijd, overleed Andrea's vader plotseling. Andrea realiseerde zich dat zijn vader meer was dan een boer die een andere boerderij had gekocht. Zijn vader had geprobeerd een familiebedrijf op te zetten, dat zich verbonden had aan het land en het ambacht van geweldige wijn maken. Andrea besloot dat dit niet verloren mocht gaan en stapte toch in het bedrijf.
En tot vandaag de dag is Andrea nog steeds de eigenaar en woont hij nog altijd in de boerderij die zijn vader ooit kocht. Op een goede dag hoopt Andrea dat zijn zoon hem zal opvolgen, tot die tijd helpt zijn vrouw hem actief mee - met name in commerciële activiteiten. Grote kans dat als je Andrea Oberto ooit een mail stuurt, je een mail terugkrijgt van z'n vrouw. Andrea en z'n vrouw spreken nauwelijks andere talen dan het Italiaans, wat voor de nodige uitdagingen zorgt in de communicatie. Toch zijn we zelden zo hartelijk ontvangen als bij de Oberto's.
Aan Andrea's boerderij is een flinke productielocatie vastgebouwd, met een enorme ruimte waarin de wijnen rijpen. De temperatuur en luchtvochtigheid in deze ruimte wordt met de modernste technologie sterk in de gaten gehouden, een veel beter te controleren proces dan in de meer historische wijnkelders (hoewel die wel mooier zijn). Per jaar produceert Andrea hier ongeveer 80.000 flessen. Behalve directe verkoop aan restaurants, importeurs en particulieren, is Andrea ook aangesloten bij een soort coöperatie. Deze vind je terug op hun flessen, in de vorm van letters die in het glas van de fles zijn verwerkt.
Wat we ook tof vinden aan Andrea Oberto zijn de etiketten. Het ziet er misschien niet heel gelikt of modern uit, maar ergens vinden wij het heel stijlvol en een beetje retro. Als je de historie kent, ook passend bij de periode waarin het logo gemaakt is (de late jaren '70 / vroege jaren '80). In zijn logo zijn een zon en een dak verwerkt, het dak lijkt sterk op het dak van de boerderij die zijn vader ooit kocht. Het logo is bij zijn boerderij groot op de muur geschilderd.